Το υποκειμενικό αφήγημα ως τεκμηρίωση στον 21ο αιώνα
Επιλογή: cineTAZ
Αδιαφορώντας
για το στενό ορισμό του ντοκιμαντέρ, οι δημιουργοί που μιλούν Σε Πρώτο Πρόσωπο εξερευνούν την
πραγματικότητα ως εκδοχή μιας εσωτερικής «αλήθειας». Είναι οι επίγονοι της
λαμπρής παράδοσης του Γιόρις Ίβενς και του Κρις Μαρκέρ, του Γιόνας Μέκας και
του Γιόχαν φαν ντερ Κέεκεν. Καθώς στο έργο τους κυριαρχεί η υποκειμενικότητα,
δύσκολα περιγράφονται με γενικεύσεις. Όμως είναι συχνά ποιητές της εικόνας,
υπηρέτες του γνήσιου κινηματογράφου. Αρκετοί αξιοποιούν τη νεότερη τεχνολογία,
ώστε να παραμένουν ανεξάρτητοι. Και όλοι πλάθουν κοσμοκατασκευές που γεφυρώνουν
την τεκμηρίωση με τη μυθοπλασία. Το εγχείρημά τους μπορεί να θεωρηθεί
αμφιλεγόμενο. Όμως η αυτοαναφορικότητά τους υπονομεύει την επικρατούσα
«τηλεοπτική» αντίληψη για το ντοκιμαντέρ και, πέρα από την ικανοποίηση που μας
παρέχει κάθε ταινία ξεχωριστά, μας υπογραμμίζει τις απεριόριστες δυνατότητες
του είδους.
Wang Bing, Κίνα, 89', Έγχρ.
Σύγχρονος Κόσµος
Τρία κορίτσια, 4, 6 και 10 ετών, µεγαλώνουν σχεδόν µόνα σ’ ένα µακρινό
ορεινό χωριό. Ο Γουάνγκ Μπινγκ εστιάζει πάλι στους παρίες του νεοκαπιταλιστικού
Κινεζικού Ονείρου και σαρώνει τα φετινά βραβεία µ’ έναν έξοχο κινηµατογραφικό
διαλογισµό που καθιστά το πεζό αλλόκοτα µαγικό.
NY77, Η Πιο
Δροσερή Χρονιά στην Κόλαση (NY77, The Coolest Year In Hell) | 2007
Henry Corra, ΗΠΑ, 87’, Έγχρ.
Ανασύσταση Χώρου-Χρόνου – Σύγχρονος Κόσµος
Πολιτική και σεξ, κατά συρροή δολοφόνοι και µαζικό µπλακάουτ, η ακµή της
ντίσκο και η γένεση του πανκ και του χιπχόπ... Μια σπιντάτη και εµπεριστατωµένη
επιστροφή στη χρονιά που η Νέα Υόρκη άλλαξε για πάντα. Η πιο γραµµική ταινία
αυτής της ενότητας συνιστά υπόδειγµα του πόσο συναρπαστικά µπορεί πια να
αναπλάθεται το χτες.
Ποιήµατα του Τόκυο (Tokyo Rendering Kashu) | 2009
Jun Ichikawa, Ιαπωνία, 24’, Έγχρ.
Ποιητικές προσεγγίσεις – Σύγχρονος Κόσµος
Συγκλονισµένος από την επιδηµία φόνων που έπληξε τη µητρόπολη το 2007, ο
Ιτσικάουα βάλθηκε να εξυψώσει την άλλη όψη της µ’ ένα λυρισµό γειωµένο στην
πραγµατικότητά της.
Christopher Petit, H.B./Γερµανία, 76’, Έγχρ.
Ποιητικές προσεγγίσεις – Προσωπικά ηµερολόγια
Στοχασµοί πάνω στην Ταυτότητα και στη Μνήµη, µε φόντο την ανασυγκρότηση
µιας απρόσωπης µεταπολεµικής Ευρώπης υπό την επίδραση της νέας τεχνολογίας. Από
το δηµιουργό του θρυλικού Radio On µια «ambient ταινία δρόµου του 21ου αιώνα».
Trailer |
Το Τραγούδι του Σώµατος (Bodysong) | 2003
Simon Pummell, Η.Β., 83’, Έγχρ.
Ποιητικές προσεγγίσεις – Σύγχρονος Κόσµος
Ένα βίαιο οπτικό τραγούδι για την ανθρώπινη ζωή, σε remix από το YouTube. Χωρίς διαλόγους, χωρίς
αφήγηση, φτιαγµένο µόνο µε εκκωφαντικές «δανεικές» εικόνες και µε την
καθηλωτική µουσική του Τζόνυ Γκρίνγουντ των Radiohead.
– ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΓΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
– ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΓΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ
Δευτέρα 3/12, 21:45
Yannick Bellon & Chris Marker, Γαλλία , 42’, Α/Μ
Με πρώτη ύλη τις φωτογραφίες της Ντενίζ Μπελόν, η κόρη της, Γιανίκ, και ο
Κρις Μαρκέρ φιλοτεχνούν ένα πολύµορφο και ιδιοσυγκρασιακό κολάζ της Γαλλίας
µεταξύ 1935-55 (κυρίως). Αριστουργηµατική βινιέτα ενός σπουδαίου δασκάλου.
– ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΝ CHRIS MARKER
– ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΝ CHRIS MARKER
Όρτεµ (Ortem) | 2004
Ανασύσταση Χώρου-Χρόνου
Η κάµερα περιδιαβαίνει τη γεωµετρία και τις υφές ενός ανώνυμου Μετρό,
υπενθυµίζοντας ότι αν η Ιστορία είναι Τόπος και Χρόνος, τότε οι υπερµοντερνικοί
ΜηΤόποι που εισηγήθηκε ο ανθρωπολόγος Μαρκ Οζέ αποτελούν µνηµεία
ανιστορικότητας.
Ανάπαυλα (Aufschub / Α Respite) | 2007
Harun Farocki, Γερµανία, 38’, Α/Μ
Ανασύσταση Χώρου-Χρόνου – Σύγχρονος Κόσµος
Όταν η µονταζιέρα µετατρέπεται σε τράπεζα ανατοµίας, τα πλάνα αρχείου από
ένα ολλανδικό στρατόπεδο συγκέντρωσης µεταστοιχειώνονται σε πρισµατικό δοκίμιο
για τη γραφή και –ιδίως– για την ανάγνωση των ντοκουµέντων.
Τρίτη, 4/12, 20:30
Ο Θάνατος Μένει στο Γουισκόνσιν (Wisconsin Death Trip) | 1999
James
Marsh, ΗΠΑ, 76’, Α/Μ & Έγχρ.
Ανασύσταση Χώρου-Χρόνου – Ποιητικές προσεγγίσεις
Η ελεγεία µιας κωµόπολης του 1880 κατατροπώνει το στερεότυπο ενός ειρηνικού
και ειδυλλιακού παρελθόντος. Μια εικαστικά άρτια και σχεδόν µακάβρια ανασύσταση
εποχής, από τον εµπνευστή του Man on Wire, σε µουσική του DJ Shadow.
Τρίτη, 4/12, 21:45
Jan Gassmann - Christian Ziörjen, Ελβετία, 87’, Έγχρ.
Docuempathy
Νεαρός σκηνοθέτης αντιµετωπίζει τον καρκίνο και καταγράφει πιστά τη µάχη
του. Με την κάµερα στο χέρι και µε κοφτό µοντάζ, το κύκνειο άσµα του υμνεί το
πάθος και τον ηρωισµό της καθηµερινότητας.